Nuffnang

Facebook

GST.... sebulan bersamamu.....


Asslamualaikum

Hampir sebulan da kita hidup dengan GST.... tapi GST masi kekal hangat diperkatakan... masi ada yang kurang faham apa sebenarnya GST tu kan... takpe pelan2 kayuh ok..... nasib baik aku bukan public figure..... sbb nanti kena tanya apa tu GST aku pun x tau apa mau jawab, susah kan.... abis kena hentam. Tapi for sure kita mesti tau la ke mana duit kita.... apa yg patut kita bayar & apa yang tidak patut kita bayar......

Dalam sebulan ni, aku siap2 kira semua perbelanjaan brp yang kena GST, mungkin ada org tidak kisah langsung.... main bayar saja..... minggu pertama bulan april aku kurangkan perbelanjaan seperti yang selalu aku buat.... lebih kurang RM8.00++ so aku bundarkan saja dlm minggu pertama GST yg aku bayar RM10 x 4minggu = RM40 sebulan...... tapi ini membelian yang dikawal.... bagaimana pulak yang tidak dikawal, mungkin akan mencecah RM100 sebulan. Itu cuma perbelanjaan untuk diri sendiri.... kali la untuk 2org, aku laki bini da RM200 untuk bayar GST saja.... Bagaimana pulak yang keluarga besar..... mungkin GST untuk satu keluarga yang punya 6org ahli keluarga RM600 (tidak semua ahli dlm keluarga tersebut bekerja)..... Wah.... kaya la aku klu dpt duit GST dr korang kan....

Ada juga kawan2 yang ketawakan aku, ko sibuk2 kira GST tu ngapa, mungkin bg diaorg yang kaya, GST tu takla seberapa bayar saja la, tapi bukan aku. Bulan pertama saja la yg aku sanggup kumpul resit2 tu semua.... bulan lain aku buat x nampak jer.... kena pasrah,tu semua keperluan.

Contoh Resit GST

Ni askrim kegemaran, oleh sbb ko berGST kita jarang la jumpa.....

Kadang2 masa beli barang contoh RM10.... tiba2 masa bayar di kaunter RM10.60, sakitnya tu di sini :( ....... Susah nak jangka, so korang semua kena hati2 dalam berbelanja, klu dlm beg korang ada RM100, jgn lupa kira GST barang yang bakal korang beli.... nanti tak cukup duit pulak masa buat bayaran di kaunter.

Jangan la kita selalu berfikiran negatif terhadap GST.... kadang2 fikirkan la GST tu dr sudut kebaikkannya...... memang setakat ni diantara kita memang sakit disebabkan GST, tapi itu semua x dpt mengubah apa2.....hidup perlu diteruskan.... so jgn la terlampau difikirkan sangat.... Semoga dengan adanya GST ni kita semua dapat berjimat cermat..... nak boikot bagai pun x dpt.... so kita sama2 la berjimat, rasanya mana2 barang yang tidak perlu sangat tu tak perlu beli ok..... okla smpi sini saja cerita berkaitan GST, nanti aku cerita panjang lebar korang marah pulak kan....

ok kita jumpa lagi di entry yg akan datang.....

P/S : jgn ada yang sentap pulak pasal perbelanjaan aku..... itu semua anggaran... faham, apapun duit masing2 kan..... 

Nuffnang

Jom Share BLOG dsini